Ingreso rápido:  

Forum: Nordic Forum

Tema: Mest brukte effekter?

Este tópico es antiguo y puede contener información incorrecta para la nueva versión.

haugliHome userMember since 2009
Hallais!

Har lekt meg en del i VDJ i det siste, og tenkte å kjøpe meg midi kontroller, effektor, og litt annet stæsj.

Greia er at jeg har veldig mye "tomrom" når jeg mikser. Jeg har satt fullt fokus på overganger og beatmatching, så jeg kan det ganske bra nå. Problemet er at når jeg blir ferdig med overgangene, er det dødpunkter der jeg rett og slett fyrer opp en røyk. Kanskje jeg kjører en beatgrid og basskill engang iblant for å skape litt variasjon. Foruten det, er det stort lite å gjøre enn å finne frem neste låt jeg skal spille.

Har en hel masse effekter som jeg ikke aner hvordan jeg skal bruke, så det høres egentlig bare dumt ut når jeg aktiverer dem og prøver å gjøre det bra.

Hva bør jeg fylle disse tomromene med? Ikke minst andre ting enn effekter også:)

Mvh,
Nybegynneren Haugli.
 

Mensajes Mon 12 Jan 09 @ 12:47 pm
haugli wrote :


... så det høres egentlig bare dumt ut når jeg aktiverer dem og prøver å gjøre det bra.

Hva bør jeg fylle disse tomromene med?




Effekt er stort sett ganske teite, og mest nybegynnere som bruker....

At du har mye "tomrom" tipper jeg er fordi du mixer house/trance/dance som har veldig lange "intro" partier.

Det du må gjøre er å mixe lengre ute i sang 2 (den du mixer inn), sånn at det ikke tar så lang tid etter at du har mixet, før sangen egentlig starter...

Å prøve lage noe fancy ut av en lang intro med effekter, er stort sett bare teit ;)
 

Mensajes Mon 12 Jan 09 @ 2:46 pm
haugliHome userMember since 2009
Takk for svar!

Skal prøve å se hva jeg får til.

Hva med EQ'ing sånn ellers, er det O.K å leke seg litt med det utenom overgangene?
 

Mensajes Tue 13 Jan 09 @ 3:14 pm
Yap, EQing er noe helt annet...
Her kan man gjøre mye gøy/bra...

Lek heller med EQ i stedet for effekter...

Stru ned mid, high, bass hver for seg etc... varier og lek.. Så får du nok noe bra frem...
Men ikke ta helt av ;) hehe

Når du mixer to sanger, er det også nødvending å skru ned bassen på den sangen du mixer ut, som en del av mixen.
Ellers blir det to bass-slag oppå hverandre med fullt volum, og det er sjelden bra...


Nå var jeg kanskje litt vel kategorisk angående effekter ovenfor. Det finnes for all del bra effekter og.
Men mange djs tar helt av på effekter, og det blir bare teit.

Litt flanger, filter, wah wah etc i mixen eller sangen kan være fett det... for all del ;)
 

Mensajes Tue 13 Jan 09 @ 3:49 pm
marcellodjPRO InfinityModeratorMember since 2006
Enig at du ikke skal overdrive bruken av effekter.. Men bruker du de riktig og bare en skjelden gang så kan det bli skikkelig fett.

Ta heller å sett deg inn i litt harmonisk mixing og prøv deg gjerne med andre musikk stiler (genre)... I startet mixa jeg kun trance og det var skikkelig kjipt i lengden... (DJ messig, elska musikken...)


Når jeg starta å jobbe på nattklubb var det mer top20, reaggeaton, r&b, house osv... Og det er mye mer spennende å stå å fikle med masse utstyr når det er sanger som er vanskelig å mixe sammen.. Også er det selvfølgelig noe helt annet å ha noe å putte fingra på.. ;)
 

Mensajes Wed 14 Jan 09 @ 5:52 pm
haugliHome userMember since 2009
Tusen takk for svar!


Mikser både house/electrohouse/trance/techno/dance og hardstyle/hardcore.
Mikser sjeldent hiphop\rnb, men blir nok en del fremover. Folk digger jo kjente låter uansett :)
 

Mensajes Tue 20 Jan 09 @ 4:40 pm


(Los tópicos y foros antiguos son automáticamente cerrados)